Één week op Sint Maarten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anne Kroon - WaarBenJij.nu Één week op Sint Maarten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anne Kroon - WaarBenJij.nu

Één week op Sint Maarten

Door: annevanderkroon

Blijf op de hoogte en volg Anne

31 Augustus 2011 | Nederland, Amsterdam

Dag lieve mensen!!

Ik ben nu ruim een week op Sint Maarten en van alles beleeft dus hoog tijd voor weer een mooi verhaal! Weet niet waar ik moet beginnen en er is zoveel te vertellen:)! Dus hoop dat jullie de tijd hebben om dit te lezen;)!

Vorige week was het vooral even omschakelen, nog vroeg wakker dus samen met mn huisgenootje AnneNynke die er al was vroeg op stap dus prachtige lange dagen!
Vrijdag met het busje naar Marigot dat is de hoofdstad van het franse gedeelte, alles zag er daar dachten wij mooier uit, mooiere wegen enzo...maar er schijnt toch ook veel armoede te zijn. We wilde graag allebei wat shoppen dus waren opzoek naar een shoppingmall, dus ik op mijn beste frans vragen dus wij gevonden, zag er mooi uit, maar nog niet alles was open haha het was pas half10! Ook alles wat duur dus we waren niet helemaal op't juiste adres.. En ik dacht even gebruik te maken van't toilet daar moest ik 1dollar voor betalen en ik begreep waarvoor!(zie de foto's!) Er scheen volgens internet bronnen bij Cupecoy ook een grote nieuwe shoppingmall te zijn dus daar maar heen maar dan moesten we weer enorm om want in het laag seizoen reden daar geen dollarbusjes naar toe! Wij een taxi weten te strikken die ons voor een hele schappelijke prijs wilde brengen die vertelde ons van alles over het eiland en zijn kaartje gekregen dus we zouden hem vaker bellen. Maar in Cupecoy aangekomen bleek dat ze de shoppingmall nog aan het bouwen zijN!en dat vertelde hij ons ook niet eerder he!! Toen heeft hij ons naar Maho beach gebracht daar waren ook wel winkels zij hij. Maar de winkeltijden zijn hier:'we zijn open als we niet dicht zijn'. Dus weinig te shoppen! Dan maar naar't strand...(A) Op de terugweg een heeeel eind gelopen omdat het verkeer vast stond en we lopend gewoon sneller waren dan met het busje! Toen we eind van de middag thuis kwamen waren er drie nieuwe huisgenoten gearriveerd! Dirk, Teun en Tamara! Dirk en Teun zitten beneden ons in hetzelfde appartement en de meiden boven! Wij hadden afgesproken om die avond bij Karakter tapas te gaan eten dus ze gelijk uitgenodigd! In het totaal aan drie lange picknicktafels met z'n 11e tapas gegeten onder sterrenhemel, aan't strand, live muziek en cocktails....this is paradise!! Toen gaan stappen bij de Soggy Dollar Bar, het was nog rustig maar dat veranderde snel!Lokale bevolking en nog meer Nederlands studenten! Het ligt aan de Lagoon dus uitzicht over't meer! Laat thuis en opstaan met een lichte kater voelt hier als enorm brak door de hitte! Dus weer naar karakter om daar in heerlijke zitzak met lekkere muziek, fruitshake, boekje erbij te genieten van een mooie dag:)! Op zaterdag is hier niet zoveel te doen in de avond dus onze buurmannen gingen voor ons koken!En lekker, sla met tomaat,komkommer en ei, gebakken aardappels, kip uit de oven en rijst! Die zijn door naar de volgende ronde! S'avonds met een groepje geborreld en gekaart op't balkon wat erg gezellig was. Zondag weer naar't strand, Mullet Bay daar kan je mooi snorkelen, nu was alleen ook de lokale bevolking allemaal hierheen getrokken dus genoeg bekijks en een enorme drukte! In de avond de restjes opgegeten en op tijd naar bed omdat maandag mn eerste stage dag zou zijn!
Maandag, 7uur aanwezig zijn dus maar optijd weg kwart over 6; ik moet een busje pakken naar Philipsburg en daar over stappen op een busje naar St. Peters. 20minuten op een busje gewacht naar Philipsburg vervolgens nog een kwartier en't was enorm druk omdat mij stage bij allemaal scholen zit dus nam het busje ook nog een andere route en jahor toen ik eindelijk't laatste stukje naar mijn stage liep begon't ook nog hard te regenen! Goed begin. Maar het was niet erg...Een rondleiding...ik werd aan iedereen voorgesteld...maar alle namen niet onthouden natuurljk, mijn stagebegeleidster is nederlands en woont al op SintMaarten sinds 1992...maar ze praat gewoon nederlands en engels alles door elkaar...En Nynke en Monique zijn twee jonge meiden die er in de ochtend uren ook werken dus dat is erg gezellig! Het is een verpleeghuis en daar is een grote oefenzaal voor ons waar we in werken. Mensen met amputaties en open wonden, net voor de lunch heerlijke dingen gezien, wat een honger had ik...Er zijn een hoop mensen die brabbelen engels maar ook nederlands of ze verstaan het dus op deze manier kan ik makkelijk engels leren! Er is bijna nergens airco omdat het zo warm is dus dat is wel enorm sneu voor de mensen! Ik keek mee bij mensen ook van Nynke en Monique en werd zelf ook gelijk aan't werk gezet!In het diepe gegooid maar wel heel leuk! In de middag naar het Sister Basilia Center dat is een dagopvang voor gehandicapten. Daar schrok ik best wel van...ik ben natuurlijk bij Dirk Jan 't een en ander gewend maar echt we mogen niet zeuren... Er zijn 5 groepen...twee zitten in een ruimte met een doek ertussen..alle leeftijden en soorten zitten door elkaar heen...en dan is er een tafel met stoelen dat is de groep...van de ene groep naar de andere moet je door de badkamer.. er is geen airco...en qua pedagogiek kennen ze hier heeel weinig! Er is één bus die alle kinderen/jongeren die daar zitten over het eiland brengt ze zitten nu in het huis van de kerk..er word gelukkig wel iets nieuws gebouwd bij de Whit Yellow Cross Foundation, dat is waar het verpleeghuis ook is. Ook is er een meisje van ongeveer 25 die is gister terug gekomen van Curcao, ze heeft daar gerevalideerd voor een dwarsleasie. Ze is door haar ex in haar rug geschoten toen hij haar in bed betrapte met een ander...(is het verhaal) die woont weer bij iemand anders in huis waarvan haar zoon een motor ongeluk heeft gehad en ook een dwarsleasie heeft...ze kunnen zich nauwelijks in huis verplaatsen..ik ben op huisbezoek geweest en dan te bedenken dat zij't nog best goed hebben.
Kortom enorm veel indrukken, best vermoeiend! Ook de cultuur, de ouderen hebben zoiets we hebben jaren lang enorm hard gewerkt onder enorm zware omstandigheden ik laat me nu lekker verzorgen. Het is dus enorm moeilijk om hen te benaderen en aan het werk te krijgen.
Dinsdag dacht ik dus ik ga kwartiertje eerder weg zodat ik optijd op mijn stage ben, was ik een half uur te vroeg alles zat mee en't was nog rustig op de weg. Ik moet dus echt nog even uitvinden hoe en wat, als ik het uitvind want 't is hier qua verkeer enorm chaotisch! Maar wel leuk, alles kan haha.. Dinsdag na mijn stage had ik behoefte aan het strand en ik ben tenslotte tussen half3 en half4 klaar dus ik kwam thuis en er waren twee nieuwe huisgenoten Marco en Philip. Dus die gingen mee naar het strand. Ik had contact gehad met Lotte die was ook op Mullet Bay. Wat bleek al het personeel van Karakter was daar want die is op dinsdags dicht! Moos en Chris nemen tijdelijk waar voor de eigenaren en Miep en Truus zijn de huishonden! Wat wil je nog meer na't werk in een blauwe zee met een roséetje! tegen 6uur begint't donker te worden we besloten nog even naar karakter te gaan en ik was de bofkont dat Miep en Truus bij mij op schoot zaten, of ze hadden gewoon geen andere ruimte of ze vonden mij enormm lief en knuffelde me plat! haha...Karakter nog even voor ons open gegooit dus ondergaande zon, sterrenhemel in opkomst, nog even een duik, fakkels aan, muziek, drankjes en gezelligheid tot 9uur de meeste behoorlijk appelig besloten nog even bij de Mc Donalds te eten als afsluiter. Een onverwachts enorm mooie middag/avond!!Met allemaal lieve leuke mensen!

Dit was het voor tot nu toe.... Ben over de helft van de week dus bijna weer weekend en dus tijd om bij te komen op't strand:)! Wat een slecht vooruitzicht!
Jullie horen snel weer van me....

Leuk jullie berichtjes allemaal!
Liefs

  • 01 September 2011 - 08:08

    Marissa:

    Ey lieve Annie!!

    Wat leuk om weer is wat van je te horen! ik zie ook al een mailtje van je in mijn mailbox dus die ga ik zo lezen! ik dacht ga eerst hier jou verhalen lezen! haha maar wat fijn om te horen dat het weer goed gaat! zo te zien vermaak jij je prima en heb je al veel leuke mensen ontmoet! Wel gaaf om te zien hoe het op je stage totaal anders vergaat dan dat het hier in Nl gaat! dus jij kan juist de kennis van hier daar toepassen! haha ik ga nu je mailtje lezen! geniet er nog van en leuke foto!! maak ook veel foto's van die chill party's! hihi
    Dikke kus

  • 01 September 2011 - 20:11

    Lieke:

    Hee meis!
    Wat een heerlijke foto's zeg, en krijg honger van dat lekkere eten op die foto's ;)! Stage klinkt goed, geloof dat het vermoeiend zal zijn, vooral met die hitte is het natuurlijk nog moeilijker die oudjes actief te krijgen... en jezelf ook natuurlijk haha. Ik heb vandaag meegeken bij een CABG (bypass) operatie, was super interssant! Morgen ga ik voor een weekendje naar Zeeland, gelukkig goed weer dus kan ik eindelijk ook van het strand genieten;)! Succes verder met je stage! Liefss

  • 02 September 2011 - 21:27

    Hammie!:

    Anne!
    Klinkt goed bij jou daar..klinkt idd als paradise!....lekker hoor, dat je na dag werken ook nog effe lkr kan rlxen aan/op het strand!, dat maakt het wel ffe lkr om te ontspannen!
    Geniet er van en blijven je volgen!;)

  • 04 September 2011 - 00:26

    Nienke:

    hey an!

    ben gister bij je zus in dr huis wezen kijken, mooi hoor en nu begrijp ik dat het heel veel verf werk was op zolder!
    gaaf man je fotos! je verhaal klinkt ook lekker roseetje aanh het ende van de dag! geniet er van. hier regent het nu weer heel hard na een hele mooie dag met zon. veel plezier nog!
    xx nien

  • 05 September 2011 - 14:11

    Anneloes:

    Hé nicht,

    Wat een heerlijke verhalen! Het is vast geen straf om daar te zitten!! Geniet er volop van, want veel missen hier doe je niet :)

    Ik blijf je verhalen volgen!

    liefs Anneloes

  • 06 September 2011 - 17:26

    Marja Vergeer:

    Hey Anne, bofferd!!
    Wij regen hier weg,maar hebben net een goed weekeind gehad qua weer ,Ben op de bruiloft van Kim geweest die heeft ook gebofd dus ,zag er erg mooi uit, zie facebook!
    Bij jou ziet het er ook niet verkeerd uit zie ik op je foto,s!!
    Wat een indrukken zal je opdoen daar.
    Maar die oudjes hebben hier ook niet altijd zin om iets te presteren als het niet echt hoeft hoor,denken ook wel ja was jij me maar lekker!
    Wens je veel stage plezier,en ook veel plezier in je vrije tijd.
    Leuk om je te volgen.!!groetjes.x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 17 Aug. 2011
Verslag gelezen: 613
Totaal aantal bezoekers 23763

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: